Pàgines

dilluns, 1 d’agost del 2016

MOLA D'IRTO

El passat dia 17 gener, dia de Sant Antoni, vaig decidir fer un trail run, de moment el peu em respon poc a poc, però no puc encara i prefereixo no fer-ho trepitjar asfalt i ritmes alts.
Ara vull disfrutar corrent per espais nets i aire pur, tot això m'ho dona les muntanyes, sobretot les de casa, les de la meva comarca, em sento a casa i m'agrada. Respires pau i tranquilitat.
 La mola d'Irto és una Mola de pedra amb parets de 100 m, que sols té un accés estret i difícil, per la part de la Vall de les Carrubes, a dalt de tot es va construir una petita ermita on es conserven les restes.
És un munt de pedres, amb parets de poca alçada. Era una edificació senzilla i rectangular, feta l'any 1755 pel capellà gandesà Mn. Antoni Soler. Durant l'estiu de 1938 va quedar pràcticament destruïda per l'aviació del general Franco.
Durant la guerra dels segadors, després dels vandàlics fets de Batea i la conducta de l'invasor castellà, foren molts els gandesans que per l'èxode es refugiaren a la Mola d'Irto, com a mesura de seguretat.


magnifiques vistes de la Mola