Pàgines

divendres, 31 d’agost del 2012

ENGRILLÓ I BERRÚS VELL

Aquest mes d'agost he pogut disfrutar de dos bones sortides, tan la primera com la segona molt recomanables.
La primera decidir juntament amb el Xavi Ayala a pujar a l' Engrilló, també s'hi apunta l'Eric Vaquier.
El Tossal o Tossa d'Engrilló és una muntanya de 1.072 metres que es troba entre els municipis de Paüls al Baix ebre  i Orta de Sant Joan i Prat de Compte a la Terra Alta.
Al cim hi podem trobar un vèrtex geodèsicés un senyal que indica una posició exacta i que forma part d'una xarxa de triangles amb altres vèrtex geodèsics. A Espanya solen estar formats per un cilindre de 120 centímetres d'altura i 30 de diàmetre sustentat en una base cúbica de formigó, tot això pintat de blanc. Normalment estan en llocs alts i aclarits per a poder veure altres punts, és per això que sol haver-hi unes bones panoràmiques des d'ells.

Comencem la ruta amb la sortida de la Pobla de Massaluca a les 7: 30 AM per arribar a l'inic (Prat de Compte sobre les 8h AM. Un cafè, per activar-nos i despertar-nos i en marxa. Ara cal tobar el punt d'inici per poder segui el cami que ens portarà al GR 171 que ens durà cap a l'engrilló.Mentres anem pujant podem gaudir un moment de pausa i girar el cap per gaudir d'unes magnifiques vistes.
darrera nostre i molt al fons el poble de Bot

Seguim la carretera direcció Orta Sant Joan i en 1'5km ja agafem el camí que no pararà fins a l'engrilló, cada cop mes amunt i amb més dificultat tècnica, amb algun pas una mica complicat.
Poc a poc i anant sumant metres i minuts, ja que hi ha alguna paret que pujar arribem al cim.
ja al cim, es pot veure darrera nostre el vèrtex geodèsic

La baixada la farem pel coll de la refoia, els primers km els fem per un barranc, sense sender marcat, sense camí, només arbres, pedres, arbustos, etc, que ens deixaran les cames una mica senyalades. Recordo a l'Eric dient si anavem bé tota l'estona, semblava que ens haviem perdut per un moment.
boniques vistes desde el cim

Al final uns 20km amb 3h25', tota l'estona de xarreta amb Xavi i l'Eric, això ho hem de repetir.

Després d'un parell de dies de descans parlant amb el Xavi vam quedar a les 8h del matí per fer una sortideta més ràpida que l'altre dia, la idea era fer uns 15km, no hi havia temps per anar a molts llocs.
Vam decidir que podiem anar a Berrús Vell, sortint de la Pobla de Massaluca.
final trajecte
Sortim a les 8h desde l'Ajuntament de la Pobla de Massaluca direcció Riba-Roja d'Ebre, i en 4km agafarem el camí a l'esquerra que ens portarà directes a Berrús Vell per camí acabant amb un senderó ja que el camí cada cop es va estretint més. Arribarem just a peu de riu i d'allí un altre cop amunt.
Dic Berrús Vell, ja que ara ja no s'hi troba en aquest lloc degut a la construcció de la presa de Riba-roja d'Ebre i degut a l'inundació que aquesta provocaria, els descendents dels habitants de Berrús van traslladar l'ermita (única edificació llavors encara en peu) pedra a pedra al capdamunt d'una muntanya, quedant d'aquesta forma igual que com estava en la seva ubicació original
La tornada obligatòriament l'hem de fer pel mateix lloc a la espera de descobrir alguna altra ruta possible per tornar.